جامعه
10 اردیبهشت 1403 22:28

نوسازی ۷ برابری اتوبوس‌های پایتخت

مدیرعامل اتوبوسرانی در بازدید از اتوبوس‌های جدید فعال در خطوط شهری گفت: در حال حاضر نسبت به دوره قبلی مدیریت شهری ۷ برابر اتوبوس نوسازی شده است که نشان دهنده تفکر انقلابی و جهادی در مسائل شهری خواهد بود.
نوسازی ۷ برابری اتوبوس‌های پایتخت
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی کمیل نیوز،صبح امروز دوشنبه -۱۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳- تور بازدید از اتوبوس‌های جدید فعال در خطوط شهری با حضور مهدی علیزاده، مدیرعامل شرکت اتوبوس‌رانی برگزار شد.مدیرعامل شرکت اتوبوسرانی در ابتدای این بازدید در جمع خبرنگاران گفت: زمانی که مدیریت شهری ششم، شهرداری را تحویل گرفت ۱۸۰۰ دستگاه فعال وجود داشت که از این تعداد حدود ۸۰۰ دستگاه شاغل بود. کلانشهری مانند تهران با ۸۰۰ اتوبوس نمی‌تواند نیاز مردم را برطرف کرده و شهر را پوشش بدهد.وی افزود: در حال حاضر از ابتدای دوره مدیریت شهری ششم ۸۲۶ دستگاه نوسازی و خریداری شده که این تعداد به غیر از از بازسازی‌های انجام شده است.علیزاده خاطرنشان کرد: ۵۰۰ دستگاه مستقیم با پول مردم و ۲۷۱ دستگاه به صورت مشترک با دولت، وزارت کشور و شهرداری‌ها خریداری شده و امروز  ۸۰۰ دستگاه اتوبوس فعال هستند.مدیرعامل شرکت اتوبوسرانی تهران به قراردادهای شرکت‌های داخلی برای خرید اتوبوس اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون اتوبوس‌های ایرانخودرو، عقاب و اسنوا و همچنین مینی‌بوس و ون‌ها امروز نشان داده شده است که ۱۸۰۰ عدد است که ما تحویل گرفتیم.علیزاده در ادامه عنوان کرد: ما سال ۱۴۰۱ حدود ۵۰ دستگاه و سال گذشته ۳۰۰ دستگاه بازسازی کردیم. در حال حاضر از ۱۸۰۰ فعال به ۳۰۵۰ دستگاه فعال رسیدیم  که از این تعداد برای مردم ۲۰۵۰ در خطوط فعال هستند و خدمت‌رسانی می‌کنند. وی با بیان اینکه ما طبق برنامه ۴ ساله باید این اتوبوس‌ها را افزایش دهیم، تصریح کرد: تمامی اتوبوس‌هایی که امروز می‌بینید داخلی هستند.

علیزاده با بیان اینکه با عزم راسخ شهردار تهران و حمایت شورای شهر سال گذشته ۴۵ درصد بودجه شهری به حوزه حمل و نقل اختصاص داده شد، تصریح کرد: از این میان ۷۱۰۰ میلیارد تومان بودجه به شرکت واحد رسید که پنج همت آن نقدی و مابقی غیرنقد بود که با این بودجه می‌توانستیم ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس خریداری کنیم، اما شرایط به گونه‌ای بود که مردم را معطل تولید داخلی و آن هم تولید داخلی که به واسطه گذر زمان دچار عقب‌ماندگی شده بود، نکردیم. به همین دلیل سال گذشته شهردار تهران در سفر به چین قرارداد خرید ۲۵۰۰ دستگاه اتوبوس ۱۲  را منعقد کرد و مقرر شده است تا بعد از پرداخت ۲۰ درصد پیش پرداخت ظرف مدت شش ماه اتوبوس‌ها تحویل داده شود که اگر اتوبوس‌های داخلی و خارجی به ناوگان تزریق شود، شاهد کاهش سرفاصله حرکت اتوبوس‌ها خواهیم بود.مدیرعامل شرکت اتوبوسرانی ادامه داد: ما مردم را معطل تولید داخل به واسطه عقب ماندگی که در طی این ۱۰ سال داشتیم، نمی‌کنیم.شهرداری تهران سال گذشته با کشور چین مذاکراتی انجام داد که منجر به انعقاد ۲۵۰۰ دستگاه اتوبوس شد. به دو دلیل با چین مذاکره کردند اول قیمت مناسب و دومین دلیل این بود که اتوبوس‌ها را بعد از ۶ ماه تحویل شهرداری تهران می‌دادند که این تعداد سبب می‌شد تا سرفاصله‌ها به حداقل برسد و از همه مهمتر، تاثیر بسزایی در کاهش آلودگی دارد. طبق قرارداد مشخص شد که ۲۰ درصد آن را شهرداری بدهد و دولت و بانک شهر دیگر پول را تقبل کنند.

علیزاده با بیان اینکه با توجه به حواشی روز گذشته اعضای شورا باید بگویم که چه بخواهید چه نخواهید ما تحریم هستیم، گفت: برخی‌ها مانع به ثمر رسیدن قراردادها می‌شوند اما ما تحریم هستیم و با این شرایط با درنظر گرفتن جوانب مالی و همکاری دستگاه‌های مختلف قراردادها بسته شده است. اگر مشکلات بانک مرکزی حل شود با واریز ۲۰ درصد پیش پرداخت اتوبوس‌ها را در خطوط می‌بینید. تا پایان سال قرار شد که شرکت‌های داخلی ۵۰ دستگاه تحویل دهند و هر ماه نیز ۵۰ عدد اتوبوس به شهر اضافه کنند تا ۵۰۰ عددی که در قرارداد ذکر شده، کامل شود.وی در پاسخ به سوال یک خبرنگار مبنی بر وجود مافیا برای تحویل اتوبوس‌های برقی، اظهار کرد: وقتی کار خوب و مفیدی برای مردم انجام می‌شود عده‌ای دلشان نمی‌خواهد این کار دیده شود. برای مثال دوره قبل ۱۲۰ اتوبوس نوسازی شد ولی در حال حاضر ۷ برابر نسبت به دوره قبل نوسازی داشتیم یعنی یک تفکر انقلابی و جهادی برای مردم در حال اتفاق افتادن است. علیزاده افزود: طی ۲ سال یک قرار داد ۲۰ هزار همتی منعقد می‌شود که یک عده از این مسئله خرسند نمی‌شوند. ما با همه این جوانب به دور از حاشیه جلو خواهیم رفت.وی یادآور شد: قراردادی که با طرف چینی بستیم، بعد از مشخصات فنی توسط ما، مسائل مالی مورد بررسی باید قرار می‌گرفت که شهرداری تهران به تنهایی نمی‌تواند این مشکل را حل کند. ما با یک شرکتی صحبت کردیم که خودش مستقیما با شرکت چینی در ارتباط باشد و ۸۰ درصد منابع مالی را تامین کند. در قبال ۸۰ درصد پرداخت آنها از شهرداری می‌خواهد که خدماتی به آنها ارائه شود که تدابیری از لحاظ شهرداری انجام شده است.

علیزاده افزود: با عزم شهردار تهران سال گذشته حدود ۴۵ درصد بودجه تخصیص داده شد به حوزه حمل و نقل که ۷هزار میلیارد به شرکت واحد داده شد و تا به امروز ۵ همت نقد و ۲ همت غیر نقد برای اتوبوس خرج شده است برای حدود ۱۰۰۰ دستگاه با فرمول و برنامه ریزی های انجام شده، صورت گرفت. سال گذشته ۲۵۰۰ دستگاه را با شرکت‌های اتوبوسرانی داخلی قرارداد بستیم که بالغ بر ۲۰ همت قرارداد ما بود. ۲۰ درصد نقد، ۲۵ درصد غیر نقد با ملک و ۵۰ درصد هم تسهیلات بود که قراردادها منعقد شد. وی افزود: در رابطه با این ۲۵۰۰ دستگاه که قرارداد بستیم طبق زمان بندی‌ها، سال گذشته باید بالای ۱۰۰۰ تحویل می‌دادند اما ندادند. خرید اتوبوس‌ها بر عهده شهرداری است و بیش از ۱۰ سال تولید داخل تعطیل بود.

وی در پاسخ به اینکه چرا قرارداد به دست اعضای شورای شهر تهران نرسیده، پاسخ داد: قرارداد هم به خانم سلیمانی و هم به دست جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیته حمل و نقل شورا رسیده‌ است. قراردادی که معاون حمل و نقل شهرداری به شهردار تهران تحویل داد، بنا شد که به حاشیه کشیده نشود.

مدیرعامل شرکت اتوبوسرانی به عملکرد شهرداری و حواشی به وجود آمده اشاره کرد و گفت: به دوستانی که به عملکرد شهرداری اعتراض دارند باید بگویم که در دوره قبلی در ظرف ۱۲ سال  ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس آوردند و چه استدلالی دارند که می‌گویند نمی‌توانید برنامه‌های ۴ ساله پیش ببرید؛ پس ما چگونه ظرف ۲ سال ۱۰۰۰ دستگاه آوردیم.علیزاده با بیان اینکه مهم‌ترین موضوع در اتوبوس برقی، باتری‌های آن است، گفت: نیمی از قیمت‌های پرداخت شده به باتری آنها برمی‌گردد و ما باتری‌هایی را در نظر گرفتیم که بالای  ۲۷۰ کیلومتر پیمایش داشته باشند. ما هم‌اکنون با تولیدکنندگان داخلی در بحث انتقال تکنولوژی، خدمات پس از فروش و واگذاری به آنها مذاکره می‌کنیم تا قرارداد ببندیم.وی به جا به جا شدن یک میلیون و ۵۰ هزار مسافر در روزهای عادی اشاره کرد و افزود: اتوبوس‌های برقی فعال در غرب تهران جایگزین اتوبوس های فرسوده می‌شوند. ما در واقع این اتوبوس ها را جایگزین اتوبوس های قدیمی می‌کنیم که امکاناتی همانند بخاری، کولر و امکانات قوی و جدید شروع به کار می‌کنند.مدیرعامل شرکت اتوبوسرانی در پایان اظهار کرد: تا پایان دوره مدیریت فعلی تلاش می‌کنیم به ۵ هزار اتوبوس ۱۲ متری برسیم. 



نویسنده:
منبع: فارس
برچسب ها
دیدگاه ها (0)
10 + 9 =