سیاست
16 اردیبهشت 1403 13:30

کارزار تحریم اسرائیل بعد از 7 اکتبر متفاوت با قبل آن است

فعالان پویش تحریم رژیم صهیونیستی معتقدند فرهنگ نخریدن کالاهای رژیم صهیونیستی و حامیان آن از هفتم اکتبر به بعد و با تداوم کشتار فلسطینیان در بین جوامع به خصوص اسلامی ریشه دوانیده است.
کارزار تحریم اسرائیل بعد از 7 اکتبر متفاوت با قبل آن است
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی کمیل نیوز،«از هفتم اکتبر، شرایط اساساً متفاوت شد، چرا که فرهنگ تحریم ریشه دوانید و در کشورهای اسلامی آگاهی زیادی نسبت به تحریم محصولات صهیونیستی یا شرکت‌ها و کشورهای حامی دشمن صهیونیستی به وجود آمد» این را الجزیره به نقل از یک فعال اردنی در گزارش تازه خود آورده است.
در این گزارش با عنوان «از اردن تا مالزی دنیا اسرائیل و شرکت‌های حامی آن را تحریم کرده» آمده است، فرهنگ تحریم اسرائیل و با تداوم تجاوزات اسرائیل علیه مردم فلسطین در نوار غزه در کشورهای مختلف جهان در حال گسترش است.
 بر اساس این گزارش، جنبش تحریم محصولات شرکت‌ها و برندهای حامی اسرائیل مانند استارباکس، مک دونالد، کی اف سی، کارفور و سایر شرکت‌ها در حال شتاب گرفتن است و موفقیت‌های بسیاری در کشورهای مختلف جهان به ویژه در کشورهای عربی و اسلامی به دست آورده است به نحوی که بایکوت اسرائیل در نقاط مختلف جهان به یک فرهنگ عامه پسند برای بیان مخالفت با رژیم اشغالگر صهیونیستی و تجاوز نظامی آن به نوار غزه تبدیل شده است.

در اردن با وجود عادی‌سازی رو ابط این کشور با رژیم اشغالگر صهیونیستی از سال 1994 اما پویش تحریم این رژیم از سوی مردم این کشور با قدرت ادامه دارد و هایپرمارکت‌های فرانسوی کارفور تعدادی از شعبه های خود را که در اردن فعال بودند، تعطیل کردند. شرکت کافی‌شاپ های زنجیره‌ای استارباکس همچنین یکی از شعبه‌های خود در امان، پایتخت اردن را تعطیل کرد و کمپین‌های تحریم اسرائیل و محصولات شرکت‌های حامی آن، بسیاری از برندهای آمریکایی و غربی را مجبور به کاهش تولید، کاهش ساعات کاری و اخراج بسیاری از کارگران خود کرد.
در شهرهای مختلف اردن، رستوران‌ها و کافه‌های معروف - مانند مک‌دونالدز، کی‌اف‌سی، برگر کینگ، و پیتزا هات - خالی از مشتری به نظر می‌رسند، اگرچه قبل از تحریم مملو از مشتری بودند. همچنین کالاها و محصولات برندهای معروفی که قبلاً محبوب مردم بودند مانند پپسی، کوکاکولا و نستله در فروشگاه‌ها انباشته و تحریم شده اند و مردم ترجیح می‌دهند از نمونه های داخلی آن خرید کنند.
شروک تومار، فعال رسانه‌ای در جنبش تحریم اسرائیل اردن (BDS) می‌گوید: «موفقیت کمپین‌های تحریم در اردن بی‌سابقه است، زیرا واکنش مردم اردن به تجاوزات اسرائیل به غزه بسیار بزرگ بود و حالا به بخشی از فرهنگ اجتماعی تبدیل شده است.

فرهنگ مقاومت و تحریم ریشه دوانده

مجد الفرج، یکی از اعضای جنبش حمایت از مقاومت و مقابله با عادی سازی در اردن، تأیید می‌کند که در جامعه اردنی قبل از 7 اکتبر مانند بعد از آن  نیست، اگرچه با هر تجاوز رژیم صهیونیستی به ملت فلسطین ما شاهد انتفاضه مردم اردن در تحریم اسرائیل بودیم اما از هفتم اکتبر 2023 به بعد اوضاع اساسا فرق کرده است فرهنگ مقاومت ریشه دوانیده است و جامعه عربی و اسلامی نسبت به تحریم کالاهای رژیم صهیونیستی و شرکت‌های حامی این رژیم هوشیارتر شده اند.
اما پس از 16 مهرماه، شرایط اساساً متفاوت شد، چرا که فرهنگ تحریم ریشه دوانید و در خیابان‌های عربی و اردن آگاهی زیادی نسبت به تحریم محصولات صهیونیستی یا شرکت‌ها و کشورهای حامی دشمن صهیونیستی به وجود آمد.
وی همچنین تاکید کرد که با تحریم کالاهای خارجی متعلق به رژیم صهیونیستی یا کشورهای حامی آن شرکت های داخلی هم برای بالا بردن کیفیت محصولات خود تلاش بیشتری کردند تا از این طریق به نیاز شهروندان و مصرف کنندگان پاسخ دهند.
الفرج در مورد وجود اعداد دقیق برای تعداد شعب کارفور و استارباکس که در اردن بسته شده اند، می‌گوید: «به دلیل عدم شفافیت این شرکت‌ها در ارائه اطلاعات، اعداد دقیقی وجود ندارد، اما می‌دانیم که 7 شعبه از فروشگاه های زنجیره ای کارفور تعطیل شده‌اند و خبرهای تایید نشده‌ای از تعطیلی 4 شعبه دیگر آن وجود دارد و استارباکس نیز شعبه خود را در منطقه جبل اللویبده در امان تعطیل کرده است».

الجزیره با اشاره به اینکه تحریم‌ها بیشتر کشورهای عربی و اسلامی را در برگرفته است، گفت که منبعی در مدیریت مک دونالد در مصر که خواست نامش فاش نشود به رویترز گفته که فروش این شرکت در اکتبر و نوامبر گذشته در مصر حداقل 70 درصد به صورت سالانه کاهش یافته است.
به گزارش الجزیره در کشور مغرب در آفریقا، فرهنگ تحریم در میان اقشار وسیعی از مردم گسترش یافته تا جایی که شعبه های شرکت‌های معروف بین المللی حمایت از اسرائیل را انکار کنند و پیشنهادات جذابی را برای جذب مشتری ارائه می‌دهند.
در کویت نیز بسیاری از خانواده‌های کویتی و ساکن تمایل دارند از خرید محصولات از شرکت‌های حامی رژیم صهیونیستی اجتناب کنند و به دنبال جایگزین‌هایی در بازار محلی بگردند، که باعث شده فروش بسیاری از این شرکت‌ها تحت تأثیر قرار گیرد.
به گزارش الجزیره بسیاری از مصرف کنندگان و مشتریان رستوران‌ها و کافه‌ها در کویت مایلند از خرید محصولات مشمول تحریم رژیم صهیونیستی اجتناب کنند و از طریق برنامه‌های کاربردی تلفن خود جستجو می‌کنند تا درباره اینکه یک کالا در لیست تحریم است یا خیر اطمینان حاصل کنند.

جنبش تحریم حامیان رژیم صهیونیستی به کشورهای عربی محدود نمی‌شود، بلکه بسیاری از کشورهای جهان را در بر گرفته است.108 شعبه از رستوران‌های کنتاکی در مالزی به تعطیلی کشیده شدند. همچنین از شعبات کافی شاپ‌های زنجیره‌ای استارباکس و رستوران های زنجیره‌ای مک دونالدز نیز در این کشور در نتیجه تحریم ها تعطیل شدند که هیچ موعدی برای بازگشایی آنها اعلام نشده است.
فایننشال تایمز گزارش داد که جنرال آتلانتیک و CVC Capital Partners فروش سهام چند میلیون دلاری شرکت‌هایی را که برندهای فست فود آمریکایی در مالزی و اندونزی را مدیریت می‌کنند، به دلیل تحریم ها و اعتراضات به جنگ غزه متوقف کردند.
مصرف کنندگان در اندونزی و مالزی دو کشور با اکثریت مسلمان از شروع تجاوز نظامی اسرائیل به غزه در اکتبر گذشته از خرید برندهای آمریکایی اجتناب کرده اند و برندهایی از جمله استارباکس، کی اف سی و پیتزا هات به دلیل حمایت واشنگتن از اسرائیل تحریم بوده اند.
جنرال آتلانتیک در دسامبر گذشته به طور موقت فروش 20 درصد از سهام خود را در شرکت Map Boga Adiperkasa، شرکتی که استارباکس را اداره می کند، در دسامبر گذشته متوقف کرد. ارزش سهام این شرکت، که یکی از بزرگترین امتیازهای فست فود در اندونزی را دارا است، تقریباً 54 میلیون دلار برآورد شده است.
«سی وی سی کپیتال پارتنرز»، یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های سهام خصوصی در اروپا، فروش 21 درصد از سهام خود در شرکت مالزیایی QSR Brands، گرداننده رستوران‌های زنجیره‌ای KFC و Pizza Hut در مالزی را به دلیل تحریم متوقف کرد ارزش این سهام بیش از 1.2 میلیارد رینگیت مالزی (252 میلیون دلار) تخمین زده شده است.
بر اساس آنچه رویترز گزارش داده در ترکیه، پارلمان این کشور محصولات کوکاکولا و نستله را از رستوران‌های خود حذف کرد و یک منبع پارلمانی از نمود کامل «خشم عمومی» علیه این دو برند با تحریم آن گفته است. ساکنان ترکیه همچنین کالاهای تولید رژیم صهیونیستی و شرکت های حامی آن را تحریم کردند.

در همین حال حامیان فلسطین، اپلیکیشنی به نام No Thanks را طراحی کردند که با اسکن بارکد محصولات، شرکت‌های اسرائیلی و حتی شرکت‌های حامی صهیونیسم را به منظور تحریم محصولاتش شناسایی می‌کند.
اپلیکیشن نه متشکرم که برای کمک به مصرف کنندگان در شناخت محصولات حامی رژیم صهیونیستی ایجاد شده در پلتفرم تیک تاک با استقبال گسترده ای روبه رو شده است. این اپلیکیشن یک برنامه کاربردی رایگان است که توسط احمد باباش دانشجوی فلسطینی در نوامبر گذشته راه اندازی شده است.
در عرض یک ماه یکصد هزار کاربر این برنامه را دانلود کردند که به مصرف کنندگان اجازه می‌دهد بارکد محصول را اسکن کنند تا تشخیص دهند که آیا محصول با اسرائیل ارتباط دارد یا خیر. در اوایل آوریل، وب سایت نو تنکس گزارش داد که یک میلیون نفر این برنامه را دانلود کرده‌اند.
این برنامه به سادگی و روان کار می کند و کاربران می توانند بارکد محصول را اسکن کنند یا نام آن را وارد کنند و در عرض چند ثانیه به آنها گفته می‌شود که سازنده تا چه حد از اسرائیل پشتیبانی می کند و سپس عبارت « نو تنکس» "نه، متشکرم" نمایش داده می‌شود که نشانه درخواست برای عدم خرید محصولات این شرکت‌هاست.
لیست برندهای مشمول تحریم از جمله شرکت‌های معروف جهانی مانند آدیداس، مک دونالد، شانل، پیتزا هات و بسیاری در این اپلیکیشن آمده است و نظرات کاربران رسانه های اجتماعی نشان می‌دهد که مردم در سراسر جهان از هند تا بلژیک به این برنامه علاقه مند هستند.

احمد باباش، یک فلسطینی اهل غزه است و در حال حاضر در مجارستان زندگی می‌کند، برادر او در جنگ غزه شهید شده و خواهرش را هم به دلیل محرومیت از خدمات پزشکی در سایه تحریم های رژیم صهیونیستی در سال 2020 از دست داده و می گوید که این اپلیکیشن را به نیابت از خواهر و برادرش راه اندازی کرده و می‌خواهد که این اتفاقات برای هم نوعان آنها تکرار نشود.
اپلیکیشن‌های دیگری نظیر «قضیتی»( آرمان من) نیز در خصوص تحریم اسرائیل راه اندازی شده همچنین پویش‌های متعددی در سطوح گسترده در رسانه‌های اجتماعی در سراسر جهان کلید خورده و کماکان ادامه دارد.

نویسنده:
منبع: فارس
برچسب ها
دیدگاه ها (0)
7 + 15 =